Hjemmeside for Vonge-Kollemorten

Dagplejen

Der er mange dagplejere rundt omkring i hele distriktet
– læs mere om det på Vejle kommunens hjemmeside

Se også dagplejernes profil på kommunens hjemmeside;

Dagplejere Vonge

Dagplejere Kollemorten

Desuden har Rikke Juul, der er tidligere dagplejer skrevet lidt om hverdagen:

Dagplejen er et meget stort område i Danmark. Den fungerer som et samspil mellem dagplejer, børn, forældre og dagplejepædagog. Gensidig respekt og kommunikation er en forudsætning for trivsel og udvikling. Samarbejdet er vigtigt. Det er en hverdag hvor alle skal yde sit.

Der er dagplejere i såvel Vonge som i Kollemorten. Aldersmæssigt set, er dagplejerne i de to grupper vidt forskellige. Nogle er ”gamle” i faget, og har masser af erfaring, mod et par nye kvinder der er lidt grønnere i faget. Begge parter kan lære af hinanden; de unge kan høste viden og erfaringer; de ”gamle” kan få et frisk pust i hverdagen samt nye ideer og vinkler til dagligdagen med børn.

Hver dagplejer har som hovedregel op til 4 børn i sit hjem – 5 i tilfælde af gæstebarn. De fleste børn starter i dagpleje når de er ca. 10-12 mdr., og kommer i børnehave den måned hvori de fylder 3 år. Der kan dog være enkelte undtagelser.

Vonge / Kollemorten-grupperne hører sammen under ét, set fra en administrativ vinkel.

Når man siger ja til at være dagplejer, lukker man sin private dør op for kommunen og for de børn der skal være hos én i mange timer hver uge. Det betyder man siger ja til at blande det offentlige og det private sammen. Som dagplejer er man i sit eget hjem, dermed er det en fællesbeslutning i familien når man vælger at blive dagplejer. Af samme årsag er det vigtigt at respektere dagplejerens åbningstider og privatliv efter lukketid.

Som dagplejere skal vi lære små børn noget om at være menneske – og noget om at være i en lille ”familie”. I disse hektiske tider, hvor mange småbørnsfamilier har travlt på arbejdsmarkedet, og fritiden går med indkøb, tøjvask og madlavning, er det vigtigt at børnene i dagplejen lærer nogle af de små ting som børnene tidligere lærte af at være sammen med forældrene. I dagplejen er der tid til fordybelse og til at styrke børnenes evne til at blive selvhjulpne. Børnene vil så gerne, – hvis de får lov. Det er en kæmpe sejr for et barn på 1½-2 år at selv kunne tage strømperne eller bukserne af/på, og kravle i flyverdragten, og stikke fødderne i støvlerne.

Den bedste måde børnene lærer på, er ved at ”abe efter” og få lov selv. De lærer sproget på den måde, og de udvikler deres motorik. Vi bager boller, dækker bord, rydder op, fejer gulv og hænger tøj til tørre, leger og tumler, kryber og kravler, hopper og triller, synger og danser, er fjollede og nyder roen til stille musik. Når foråret og sommeren kommer, planter vi måske blomster i krukker sammen med børnene, mærker græsset på de bare tæer, plukker jordbær og andre rigdomme fra havens buske og træer. Måske er der endda et drivhus hvor man kan plukke en solmoden tomat, bedre fås de ikke! Der er masser af spændende ting for børns sanser i haven. En lille bille under en sten kan blive beundret længe!

Om efteråret kan vi læse bøger, lege med lego eller bage boller og koge marmelade mens vinden rusker i træerne udenfor. Vi kan hoppe i vandpytter og lege med mudder, mens vi mærker regnen på kinderne. Om vinteren bider frosten i kinderne, men sneen byder på spændende lege og blot en lille god stund udenfor, en gåtur eller at bygge en flot snemand er en dejlig oplevelse. Børnene lærer naturen at kende i børnehøjde, og vi følger årets gang og ser forandringerne der sker.

Er børnene i dagpleje på landet kan der være dyr at kikke på. Måske skal der samles æg ved hønsene, og hvem ved om ænderne snart har fået ællinger?, katten vil kæles med og viser stolt en mus frem. Måske har naboen får eller køer på sin mark, og vi vinker når han kører forbi i sin traktor.

I dagplejen er en del af vores arbejde desuden også at være opmærksomme på rim og remser, sange og historielæsning. Det er vigtigt for at udvikle børnenes sprog – og det er medvirkende til, at børnene udvikler en interesse for at selv læse bøger.

Vores dagligdag tilrettelægger vi selv. Måske er der et barn der er sygt, måske kommer der et gæstebarn. Nogle gange ved vi ikke fra morgenstunden hvor mange børn der kommer. Vi ved der er legestue en fast dag om ugen, men for det meste er resten af tiden op til os selv og vores valg og beslutninger. Planlægningen af dagen skal give plads til at følge børnenes rytme.

Kurser og nye ideer.

Som dagplejere er vi også forpligtet til at passe børnene på en faglig forsvarlig måde.

Det betyder blandt andet, at vi skal deltage i aftenkurser sammen med andre dagplejere fra vores distrikt, hvor vi bl.a. lærer om sund kost, stimulering af børnenes sprog, hygiejne, ergonomi og bevægelse, samarbejde og kommunikation. Kurserne kan give inspiration til nye ideer til legepladsen eller hverdagen i hjemmet. Førstehjælpskurser tilbydes hen af vejen – både hele kurser og opfølgning. Nyansatte dagplejere skal på grundkursus i førstehjælp med særlig fokus på små børn.

Heldagslegestue.

Heldagslegestuen er en ønskedrøm for alle dagplejere. Det er ikke alle områder i landet der har muligheden, men vi er heldige herude på landet! I såvel Vonge som Kollemorten mødes dagplejerne til legestue en gang om ugen. Legestuens lokaler er i børnehaven Kolbøtten. Der er skiltet med det på børnehavens facade, så vi er nemme at finde.

I store træk kunne en dag  i legestue se således ud: Når alle er mødt ind, er der fælles formiddagsmad ca ved 9-tiden. Brød og frugt og koldt vand at drikke. Børnene leger derefter. Der er fri leg, sanglege, tegner, puslespil, hopper og tumler, styrker motorikken og bevæge-sanserne, samarbejder og lærer af hinanden. Ved 11-11.30 tiden  rydder vi op, dækker borde, smører mad og spiser vi vores frokost. Bagefter skiftes børnene og puttes til middag. De små børn sover i legestuens barnevogne, – de større børn omkring 2 års alderen, sover fordelt rundt omkring på gulvet på madrasser med deres dyner og tæpper.

I middagsstunden får dagplejerne et velfortjent hvil, får spist frokost og drukket kaffe/te, og aftaler planlægning af aktiviteter, ferier, afspadseringer, og der drøftes faglige emner.

Om eftermiddagen er der boller og frugt, der leges, tumles og danses, og børnene bliver atter hentet.

I sommerperioden kan det hænde at den ugentlige legestue flyttes ”ud af huset” idet dagplejerne da selv lægger hus/have til, og mødes hos hinanden i stedet for i de faste lokaler.

Generelt er legestuen en fantastisk mulighed for børnene at lære hinanden og de andre dagplejere at kende på. Hvilket også gør det nemmere for et gæstebarn at falde til, når dets egen dagplejer er fx er syg, eller har ferie.

Børnene er for små til store arrangementer, men der hygges med én eller to gange årligt med forældrekaffe ved fx fastelavn eller sommerhygge, hvor Ved sommerferien beslutter den enkelte dagplejer selv om der er forældrekaffe i hjemmet. Juleafslutningen foregår som regel i legestuen med julegudstjeneste i kirken om formiddagen og eftermiddagskaffe med æbleskiver, eller fællesspisning om aftenen, alt efter hvordan det bedst passer ind i planlægningen. Det er hyggeligt at mødes med forældrene, og der er stor tilslutning til arrangementerne.

Temadagene ligger oftest om sommeren hvor arrangementet løber af staben udendørs. Emnerne kan være vidt forskellige, og hvert år bliver børnene præsenteret for en ny og spændende dag. Det kan fx være en dag som prinsesser og prinser, med skattejagt. Det kan være en dag med gennemgående tema som vand – hvilket medfører regntøj, vandplaskeri, spande, vandballoner og selvfølgelig saftevand og vandbakkelse. Temadagene arrangeres i legestuen, og også her er der forældrekaffe ved dagens afslutning.

Desuden plejer vi at være på sommertur til Givskud Zoo, så når vejret byder på sol og sommer, er det et skønt udflugtsmål til glæde for store og små.

Dagene har sin gang i dagplejen, og vi er stolte af og glade for vores job!